Siste Nytt (NO)

Internasjonal studie identifiserer endringer i DNA til barn som ammes

Modelo de DNA
Modelo de DNA - LightHard/shutterstock.com

En internasjonal studie analyserte blodprøver fra mer enn 3400 barn i 11 land. Forskerne sammenlignet de som utelukkende ble ammet i minst tre måneder med de som ikke fikk denne typen mat. Forskjellene dukket opp i epigenetiske merker kalt DNA-metylering. Essas-forandringer dukket opp etter fødselen og var ikke til stede i navlestrengsblodet.

Resultatene ble publisert i tidsskriftetClinical Epigenetics. Arbeidet involverte institusjoner som Barcelona Institute for Global Health, University of Exeter og University of Bristol. Endringene fokuserte på gener relatert til immunsystemet og utvikling. Forskere var i stand til å skille, år senere, hvilke barn som utelukkende hadde blitt ammet bare ved å analysere deres DNA.

Alterações oppstår etter fødselen

DNA-metylering fungerer som en bryter som regulerer genaktivitet uten å endre den genetiske koden. I studien dukket merkene kun opp i blodprøver samlet i barndommen. Isso indikerer at prosessen skjedde på grunn av amming og ikke arvelige faktorer.

Forskerne fremhever konsistensen i funnene til tross for det geografiske mangfoldet til deltakerne. Ainda advarer dermed om at prøvestørrelsen, selv om den er stor, kanskje ikke representerer alle menneskelige populasjoner. Mais-undersøkelser er nødvendig for å bekrefte mønstre på tvers av ulike grupper.

Mudanças fokuserer på immunitetsgener

Epigenetiske forskjeller akkumulerte hovedsakelig i områder av genomet knyttet til funksjonen til organismens forsvarssystem. Outros berørte punkter involverer barns utviklingsprosesser.

  • Metilação høyere i immungener hos utelukkende barn som ammes
  • Ausência med samme merker i blod samlet ved fødselen
  • Possibilidade for å identifisere ammehistorie gjennom DNA-testing år senere
  • Foco utelukkende ammet i minst tre måneder
  • Resultados konsistent på tvers av kohorter fra 11 forskjellige land

Esses-poeng oppsummerer hovedfunnene i den epigenomiske-omfattende analysen. Teamet brukte data fra Pregnancy And Childhood Epigenetics (PACE) konsortiet.

Benefícios ammebekjentskaper forblir gyldige

Amming reduserer risikoen for astma, fedme, diabetes type 1, ørebetennelse, alvorlige luftveissykdommer og plutselig spedbarnsdød. Data kommer fra Centers for Disease Control og Prevention (CDC) av Estados Unidos.

Para mødre, amming er assosiert med lavere sjanse for brystkreft, eggstokkreft, type 2 diabetes og hypertensjon. Quanto jo lenger amming varer, jo større pleier disse beskyttende effektene å være. Den nye epigenetiske studien tilbyr en mulig molekylær forklaring på noen av disse fordelene som ble observert for flere tiår siden.

Limites fra forskning og medisinske anbefalinger

Studieforfatterne unngår å hevde at epigenetiske endringer direkte forbedrer immunitet eller utvikling. Eles klassifiserer resultatene som assosiative og krever ytterligere undersøkelser for å knytte metyleringsmerkene til konkrete kliniske utfall.

Pediatras forsterker at beslutningen om amming er personlig og involverer flere faktorer. Capacidade fysisk, arbeidskrav, mental helse og individuelle preferanser veier inn i valget. Muitas kvinner er ute av stand til å amme eller velger å la være.

CDC anbefaler eksklusiv amming de første seks månedene, gradvis introdusere fast føde og fortsette i et år eller mer. Academia Americana fra Pediatria og Organização Mundial fra Saúde støtter praksis til alder to eller eldre når det er mulig.

Impacto for formelforeldre

Pais som velger formel bør ikke se på studien som en grunn til bekymring. Forskerne selv sier at det fortsatt er behov for å koble epigenetiske endringer til spesifikke helseutfall. Barns ernæring representerer bare ett av mange elementer som påvirker utviklingen.

Condições Miljø-, livsstils- og sosiale faktorer former også barnas baner. Hovedbudskapet i forskningen er at biologien til tidlig fôring avslører mer kompleksitet enn tidligere antatt.

To Top